Cukrzyca a ciąża

Cukrzyca pojawiająca się w ciąży – „cukrzyca ciążowa” (gestational diabetes) –  zazwyczaj ustępująca po porodzie
U kobiet, u których wystąpiła cukrzyca ciążowa zazwyczaj stwierdzamy przynajmniej jedną z poniższych cech:

• poprzedni poród martwego płodu
  • urodziły poprzednio dzieci z dużą wagą urodzeniową (powyżej 4 kg)
  • posiadają dzieci z wadami wrodzonymi
  • mają pozytywny wywiad rodzinny dotyczący cukrzycy
  • mają komplikacje położnicze takie jak np. wysokie ciśnienie tętnicze
  • miały cukrzycę ciążową w czasie uprzedniej ciąży.

Cukrzyca ciążowa dotyczy 1-4% całkowitej liczby ciężarnych, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze ciąży. U około płowy z nich w przyszłości rozwinie się cukrzyca typu II.

Ciąża u pacjentki chorej na cukrzycę.

Problemy pacjentki z już istniejącą cukrzycą dotyczą:

• zajścia w ciążę
  • jej donoszenia – przy niestabilnej cukrzycy wielokrotne poronienia i porody przedwczesne
    komplikacji w czasie porodu zarówno dla matki jak i dziecka.

Bez względu na rodzaj cukrzyca w ciąży jest:

• ryzykiem dla matki, jak i dziecka (ciąża podwyższonego lub wysokiego ryzyka)
  • jeszcze przed 20 laty śmiertelność okołoporodowa dzieci  matek z cukrzycą wynosiła nawet do 20%
  • po wprowadzeniu sieci ośrodków opieki nad kobietą w ciąży zmniejszyła się do 2-3%
  • obecnie po wprowadzeniu nowych rodzajów insuliny i przy możliwości monitoringu metabolicznego uległa dalszemu zmniejszeniu
  • ciąża nasila zmiany na dnie oczu, co może powodować pogorszenie wzroku matki
  • 6 – 9% dzieci matek z cukrzycą rodzi się z wadami wrodzonymi
  • każda kolejna ciąża jest coraz większym zagrożeniem zarówno dla matki, jak i dziecka.

Zapotrzebowanie na insulinę w ciąży w stosunku do stanu z przed ciąży (100%) wynosi:

• I trymestr 75%
  • II trymestr do 150%
  • połóg – około 100% później może ulec zmniejszeniu.

Posiadanie zdrowego dziecka jest prawem każdej kobiety – pacjentka chora na cukrzycę dzięki współczesnej kontroli lekarskiej może zajść w ciążę, donosić i urodzić zdrowe dziecko.

Uzyskanie sukcesu zależy od spełnienia wielu warunków:

• właściwego klimatu i zrozumienia pomiędzy rodzicami dziecka a zespołem leczącym
  • centralizacji leczenia – a więc prowadzenia go w ośrodkach mających takowe możliwości
  • współpracy diabetologa (internisty), położnika, anestezjologa i neonatologa
  • właściwej kwalifikacji ciężarnej
  • wyrównania metabolicznego
  • zapobiegania i leczenia powikłań
  • właściwie przeprowadzonego porodu
  • intensywnego nadzoru nad noworodkiem.