Płuca

Objawy chorób płuc drPiotrNiedzialkowski@netklinika.pl
Kaszel
Krwioplucie
Duszność (brak tchu, łatwe męczenie się)
Bóle w klatce piersiowej
Świsty słyszalne podczas oddychania
Zaburzenia oddychania (bezdech) podczas snu
Najczęstsze chorobydrPiotrNiedzialkowski@netklinika.pl
Astma oskrzelowa
Przewlekła obturacyjna choroba płuc
Przewlekłe zapalenie oskrzeli
Rozedma płuc
Zapalenie płuc
Nowotwory płuc i opłucnej
Gruźlica
Niewydolność oddechowa (w tym problemy związane z tlenoterapią i koncentratorami tlenowymi)
Zatorowość płucna i zakrzepowe zapalenie żył
Sarkoidoza
Zwłóknienie płuc i śródmiąższowe choroby płuc
Serce płucne
Zaburzenia oddychania podczas snu
Dla palaczydrPiotrNiedzialkowski@netklinika.pl
Kwestionariusz zależności od nikotyny
Dla ciekawychdrPiotrNiedzialkowski@netklinika.pl
Rodzaje astmy
Rozedma a POCHP
Spirometria

Choroby płuc

Oto kilka przykładów chorób płuc:

• Choroba płuc oskrzeli (np. astma, zapalenie oskrzeli) – są to choroby zapalne, w których dochodzi do obrzęku i zwężenia oskrzeli (małych tchawiczek), co utrudnia oddychanie.
  • Choroba płuc płatów (np. rozedma płuc, choroba płuc u dzieci) – są to choroby, w których dochodzi do uszkodzenia płatów płucnych i ich obrzęku, co prowadzi do trudności w oddychaniu.
  • Gruźlica płuc – to choroba zakaźna, która atakuje płuca i prowadzi do powstawania ropnych zmian i guzów.
  • Rak płuc – to rak złośliwy, w którym komórki płuc ulegają nieprawidłowemu podziałowi i namnażaniu. Rak płuc jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na całym świecie.
  • Choroby płuc spowodowane narażeniem na szkodliwe substancje (np. choroba płuc uglić, choroba płuc spowodowana narażeniem na azbest) – są to choroby spowodowane narażeniem na szkodliwe substancje zawarte w powietrzu lub produktach przemysłowych, które prowadzą do uszkodzenia płuc.