Alergie

Choroby alergiczne skóry

Pokrzywka

Definicja:  zmiany na skórze o charakterze bąbli obrzękowych o barwie różowej lub porcelanowobiałej, różnych rozmiarów, szybko pojawiające się i ustępujące po kilku-kilkunastu godzinach.Zazwyczaj towarzyszy im świąd, może wystąpić również obrzęk błon śluzowych jamy ustnej lub dróg oddechowych. Pokrzywka może być ostra lub przewlekła.
Przyczyny: alergeny wziewne(kurz, pyłki,pleśnie), pokarmowe, leki, bakterie, pokrzywka z zimna, z ciepła, pokrzywka świetlna.
Leczenie:    drElzbietaMyjkowska@netklinika.pl

Wyprysk kontaktowy (Eczema)

Definicja: powierzchowne zmiany zapalne na skórze(grudki, pęcherzyki) powstające w wyniku kontaktu z alergenem. Zwykle towarzyszy im świąd.
Przyczyny: alergeny-chrom, nikiel, kobalt, guma, barwniki, tworzywa sztuczne.
Leczenie:    drElzbietaMyjkowska@netklinika.pl

Atopowe zapalenie skóry

Definicja:  jest chorobą z kręgu atopii – atopia to genetycznie uwarunkowana skłonność organizmu do nadmiernego reagowania na czynniki zewnętrzne, może dotyczyć skóry, spojówek, błon śluzowych nosa lub dróg oddechowych.
Głównymi objawami są zaczerwienienie i suchość skóry, jej swędzenie i skłonność do nawrotowych zakażeń bakteryjnych. Najczęstsza lokalizacja-zgięcia łokciowe i kolanowe, twarz, szyja. Rozpoczyna się zazwyczaj w dzieciństwie.
Przyczyny: jest to uczulenie głównie na substancje wziewne (kurz domowy, pyłki, pleśnie) i pokarmowe.