Niedokrwienność

Objawy:

• ból w klatce piersiowej nazywany bólem wieńcowym (inaczej bólem dławicowym,  dusznicą lub dławicą)
  • lokalizuje się on najczęściej za mostkiem, przybierając charakter ucisku, rozpierania lub pieczenia
  • ból wieńcowy może promieniować do szyi, żuchwy, do jednej lub do obu kończyn górnych
  • ból  nasila się przy wysiłku, po obfitym posiłku, w niskich lub wysokich temperaturach lub pod wpływem stresu
  • ból ustępuje krótko po zaprzestaniu wysiłku lub po przyjęciu leków
  • u niektórych osób objawy związane z chorobą wieńcową mogą manifestować się w inny, mniej typowy, sposób.

Czynniki ryzyka choroby wieńcowej
(czynniki te przyspieszają rozwój miażdżycy leżącej u podłoża choroby niedokrwiennej serca):

1. Niemodyfikowalne czynniki ryzyka (nie mamy na nie wpływu):

• wiek
  • płeć
  • predyspozycja rodzinna do miażdżycy (podloze genetyczne)

2. Czynniki ryzyka podlegające modyfikacji (poprzez zmianę stylu życia lub przyjmowanie leków):

• podwyższone stężenie cholesterolu i/lub triglicerydów
  • nadciśnienie tętnicze
  • cukrzyca
  • otyłość
  • dieta obfitująca w tłuszcze nasycone
  • palenie tytoniu
  • mała aktywność fizyczna
  • nadmierne spożycie alkoholu.

Przyczyny:

• zwężenie światła tętnic wieńcowych  zaopatrujących mięsień sercowy , co powoduje ograniczenie dopływu substancji energetycznych i tlenu zawartych we krwi
  • najczęstszą przyczyną zwężeń tętnic wieńcowych jest miażdżyca.