Bezoar

Bezoar – zbite nagromadzenia uformowane najczęściej w żołądku z zalegającego tam niestrawionego materiału
Fitobezoar – z włókien i resztek roślinnych, głównie daktyle, orzechy kokosowe, selery, dynie, rodzynki itp.
Trichbezoar – z połykanych włosów (głównie u osób z zaburzeniami psychicznymi).

Dolegliwości podobne jak w zapaleniu żołądka. (zdjęcie)
Przy bardzo dużych guzach mogą występować zmiany zapalne, odleżynowe i krwawienia.

Jak to leczyć?

Bezoar to złogi zbudowane z różnych substancji, które gromadzą się w przewodzie pokarmowym. Bezoary mogą być spowodowane przez nadmierne spożywanie pokarmów lub leków, brak odpowiedniej ilości płynów w diecie lub zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego. Leczenie bezoarów zależy od ich rozmiaru i lokalizacji oraz od nasilenia objawów. Oto kilka przykładów leczenia bezoarów:

• Bezoary żywnościowe – w przypadku małych bezoarów żywnościowych, które nie powodują poważnych objawów, leczenie może polegać na zmianie diety (np. zwiększenie spożycia płynów) i odpowiedniej suplementacji (np. witamin, minerałów). W przypadku większych bezoarów lub nasilonych objawów konieczne może być usunięcie bezoaru za pomocą endoskopu lub operacji.