Uchyłkowatość

Uchyłek – workowate wypuklenie ściany jelita czy innego narządu jamistego.
Nie stwarzają dolegliwości. Objawy pojawiają się dopiero przy zaleganiu pokarmu i ucisku wywieranym przez olbrzymie uchyłki lub przy ich stanie zapalnym.

Objawy:

• zaburzenia dyspeptyczne
  • nudności
  • brak łaknienia
  • bóle kurczowe po posiłku
  • wzdęcia
  • przelewania, burczenia
  • biegunki
  • zaburzenia wchłaniania (rzadko- zespół pętli zastoinowej).

Powikłania (10%):

• ostra niedrożność mechaniczna (wgłobienie jelita)
  • zapalenie uchyłka
  • ostre bóle
  • krwawienia i krwotoki
  • stany podgorączkowe
  • przebicie uchyłka do wolnej jamy otrzewnowej
  • zmiany bliznowate.

Jak leczyć uchyłkowatość?

Uchyłkowatość to stan, w którym dochodzi do wybrzuszenia błony śluzowej przełyku, jelita czy pęcherza moczowego. Uchyłkowatość może być spowodowana różnymi czynnikami, takimi jak nadmierne wysiłki podczas wypróżniania, choroby przewlekłe (np. choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego) czy niedrożność odbytu lub moczowodu. Leczenie uchyłkowatości zależy od jej przyczyny i nasilenia objawów. Oto kilka możliwości leczenia:

1. Leki – leki przeciwbólowe i przeciwzapalne mogą pomóc złagodzić ból i obrzęk. Leki przeciwhistaminowe mogą pomóc zmniejszyć obrzęk i swędzenie. Leki zobojętniające kwas (np. maalox lub ranitydyna) mogą pomóc zmniejszyć ilość kwasu żołądkowego.