Zespoły bólowe kręgosłupa

Są grupą schorzeń,  przebiegających z dolegliwościami bólowymi powstałymi na skutek zmian wrodzonych lub nabytych w strukturach związanych z kręgosłupem.
Najczęściej mamy tu do czynienia z dolegliwościami bólowymi odcinka lędźwiowo – krzyżowego, zwanymi też „bólami krzyża”.

Przyczyny:

• Schorzenia:
    ·  wady wrodzone kręgosłupa
    ·  uszkodzenie krążka międzykręgowego
    ·  zmiany zwyrodnieniowo-przeciążeniowe kręgosłupa
    ·  kręgozmyk
    ·  zmiany w przebiegu schorzeń reumatoidalnych
    ·  choroby nowotworowe
  • Urazy

Czynniki sprzyjające:

• Wiek
  • Nadwaga
  • Nieprawidłowości budowy tkanki łącznej
  • Nieprawidłowy styl życia, w tym:
    –  nieprawidłowa sylwetka w czasie pracy i spoczynku
    –  siedzący tryb życia.

Objawy główne:

• ból, w tym promieniujący do kończyn
  • zaburzenia czucia
  • zaburzenia napięcia i siły mięśniowej.

Objawy towarzyszące:

• zaburzenia czynności zwieraczy
  • zaburzenia potencji
  • zaburzenia troficzne.

Budowa

Kręgosłup to ważna część układu kostnego, która służy jako podpora dla ciała i pozwala na ruchy tułowia. Kręgosłup składa się z 33 kręgów, które są połączone ze sobą stawami kręgowymi. Kręgi są ułożone jeden nad drugim i tworzą kolumnę kostną, która podtrzymuje ciało. Kręgosłup dzieli się na pięć odcinków: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy i miedniczny. Każdy odcinek kręgosłupa pełni inną funkcję i ma inne cechy anatomiczne.

• Odcinek szyjny (7 kręgów) – znajduje się w górnej części kręgosłupa i jest najbardziej ruchliwym odcinkiem. Odcinek szyjny odpowiada za ruchy głowy i szyi.
  • Odcinek piersiowy (12 kręgów) – znajduje się w środkowej części kręgosłupa i jest mniej ruchliwy niż odcinek szyjny. Odcinek piersiowy odpowiada za ruchy tułowia i płuc.
  • Odcinek lędźwiowy (5 kręgów) – znajduje się w dolnej części kręgosłupa i jest najmniej ruchliwym odcinkiem. Odcinek lędźwiowy odpowiada za podtrzymywanie ciężaru ciała i pełni ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.
  • Odcinek krzyżowy (5 kręgów) – znajduje się pomiędzy odcinkiem lędźwiowym a miednicznym i jest nieco bardziej ruchliwy niż odcinek lędźwiowy. Odcinek krzyżowy odpowiada za ruchy bioder i nóg.