Krwioplucie

Jest to wykrztuszanie krwi, plwociny zmieszanej z krwią lub nitkami krwi.

Rodzaje:

• masywne odkrztuszanie jasnoczerwonej (pienistej) krwi
  • odkrztuszanie plwociny podbarwionej krwią.

Przyczyny:

• choroby infekcyjne dróg oddechowych
  • nowotwory oskrzela
  • inne choroby płuc
  • choroby serca
  • zaburzenia krzepnięcia

U palących mężczyzn powyżej 45 roku życia najczęstszą przyczyną krwioplucia jest rak oskrzeli.

Powody

Krwioplucie, zwane również hemoptoeą, to wyciek krwi z dróg oddechowych podczas kaszlu lub wydychania powietrza. Może być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak:

• Choroby płuc (np. rak płuc, gruźlica płuc, zapalenie płuc) – te choroby mogą prowadzić do uszkodzenia tkanek płuc i krwawienia.
  • Choroby układu krwionośnego (np. choroby serca, nadciśnienie tętnicze) – te choroby mogą prowadzić do zaburzeń krążenia i krwawienia z dróg oddechowych.
  • Zaburzenia krzepnięcia krwi (np. niedobór witaminy K, choroby tarczycy) – te zaburzenia mogą prowadzić do nieprawidłowego krzepnięcia krwi i krwawienia z dróg oddechowych.
  • Urazy – urazy klatki piersiowej lub dróg oddechowych mogą prowadzić do krwawienia z płuc lub oskrzeli.
  • Inne czynniki, takie jak narażenie na szkodliwe substancje (np. azbest, pył węglowy), infekcje (np. gronkowce) lub niektóre leki (np. aspiryna, leki przeciwzakrzepowe). Krwioplucie może być objawem poważnej choroby, dlatego ważne jest, aby udać się do lekarza w celu zdiagnozowania przyczyny i wdrożenia odpowiedniego leczenia.