Niedrożność jelit

Niedrożność jelit – mechaniczna

Objawy:

• bóle brzucha o charakterze kolkowym
  • wzdęcia
  • zatrzymanie gazów i stolca
  • wymioty
  • toksemia
  • wstrząs.

Powikłanie:

• zapalenie otrzewnej.

Przyczyny:

• Z zamknięcia światła
    a) od wewnątrz (niedrożność obturacyjna)
    –  złośliwe guzy nowotworowe
    –  kamienie żółciowe
    –  kamienie kałowe
    –  ciała obce
    –  bezoary
    –  kłęby glist
    –  obrzęk
    –  naciek
    –  zwężenie.
    b) od zewnątrz (z ucisku – zrosty, guzy)
  • Z zadzierzgnięcia i z zaciśnięciem krezki
    –  uwięźnięcie przepukliny
    –  skręcenie jelita
    –  wgłobienie jelita.

Wyjaśnienia

Niedrożność jelit to stan, w którym dochodzi do zablokowania przepływu treści pokarmowej przez jelita. Może to prowadzić do niedotlenienia jelit i uszkodzenia tkanek. Niedrożność jelit jest stanem zagrożenia życia i wymaga natychmiastowego leczenia chirurgicznego.

Przyczyny niedrożności jelit mogą obejmować:

• Zrosty pooperacyjne
  • Zwężenie jelita
  • Ciało obce, np. guzik, moneta
  • Krewaki, czyli pasożyty jelitowe
  • Polipy jelitowe
  • Choroby tkanek łącznych, np. choroba Leśniowskiego-Crohna

Objawy niedrożności jelit mogą obejmować:

• Ból brzucha
  • Wzdęcia
  • Biegunkę
  • Brak apetytu
  • Osłabienie

Leczenie niedrożności jelit polega na usunięciu przyczyny zablokowania przepływu treści pokarmowej przez jelita. W większości przypadków jest to operacja chirurgiczna, podczas której chirurg usuwa zwężenie lub ciało obce, a także oczyszcza jelita z zrostów i krewaków. Ważne, aby szybko rozpocząć leczenie niedrożności jelit, ponieważ opóźnienie może prowadzić do uszkodzenia tkanek i poważnych powikłań, takich jak martwica jelit.

Niedrożność jelit jest stanem zagrożenia życia i wymaga natychmiastowego leczenia chirurgicznego. Leczenie polega na usunięciu przyczyny zablokowania przepływu treści pokarmowej przez jelita. W większości przypadków jest to operacja chirurgiczna, podczas której chirurg usuwa zwężenie lub ciało obce, a także oczyszcza jelita z zrostów i krewaków.

Po operacji pacjent może być hospitalizowany przez kilka dni, aby monitorować stan zdrowia i umożliwić gojenie się ran. Może być również zalecana specjalna dieta, która pomoże w regeneracji jelit i przywróci ich prawidłowe funkcjonowanie.