Bóle brzucha

Najczęstsza dolegliwość dorosłych i dzieci . Mogą być spowodowane chorobami samych narządów jamy brzusznej lub innych narządów jak również chorób metabolicznych , lub zatruć . Bóle mogą być ostre lub przewlekłe

Początek bólu

• gwałtowne, nagłe pojawienie się bólu, w ciągu sekund lub minut np.
  • perforacja
  • pęknięcie tętniaka aorty
  • ostre niedokrwienie jelit.
  • rozwój w ciągu 1-2 godzin np.
  • ostre zapalenie trzustki
  • ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego.
  • stopniowo narastający ból np.
  • zapalenie wyrostka robaczkowego.

Czynniki towarzyszące bólom brzucha

• brak apetytu i szybkie chudnięcie sugeruje chorobę rozrostową
  • chudnięcie z zachowanym apetytem, a unikaniem pokarmów jako bodźca wywołującego ból jest częste w zapaleniu trzustki czy dróg żółciowych
  • objawy grypopodobne, gorączka i żółtaczka towarzyszą wirusowemu zapaleniu wątroby lub dróg żółciowych
  • krwawienie z przewodu pokarmowego:  fusowate wymioty, smoliste stolce, świeża krew określa poziom miejsca krwawienia
  • nudności i wymioty: jeżeli godzinę po posiłku i zawierają nie strawiony pokarm podejrzewamy niedrożność np. owrzodzeniu opuszki dwunastnicy czy stenozie oddźwiernika. Natomiast wymioty wiele godzin po posiłku treścią żółciową czy barwy zielonkawej przemawiają za niedrożnością jelita cienkiego. Wymioty treścią kałową są wyrazem niedrożności na poziomie dystalnego jelita cienkiego lub jelita grubego
  • częstomocz, zmiana barwy moczu na różową wskazują na układ moczowy jako źródło bólu.