Wyrostek robaczkowy

Wyrostek robaczkowy to obwodowa część jelita ślepego, ma ok.. 8 cm i zwisa swobodnie do miednicy małej.

Objawy:

• nagły ostry rozlany ból w nadbrzuszu po kilku godzinach w prawym dole biodrowym
  • temperatura do 38 st. C
  • nudności i wymioty
  • zatrzymanie stolca i wiatrów .

Powikłania:

• przedziurawienie
  • przewlekłe zapalenie wyrostka
  • zwężenie światła jelita
  • zrosty z innymi narządami.

Przyczyny:

• zamknięcie światła przez kamień kałowy
  • pasożyty
  • ucisk
  • infekcje.

Wyrostek robaczkowy

Wyrostek robaczkowy to narośl na dolnym brzegu jelita cienkiego, zwanego jelitem czczym. Wyrostek robaczkowy jest częścią układu pokarmowego i może być wyczuwalny pod skórą. Większość wyrostków robaczkowych jest małych i nie powoduje żadnych objawów, ale niektóre mogą być większe i prowadzić do bólu brzucha lub innych objawów. Wyrostek robaczkowy może być usunięty chirurgicznie, jeśli jest za duży lub powoduje objawy. W niektórych przypadkach wyrostek robaczkowy może ulec zapaleniu i stać się poważnym stanem zdrowia, wymagającym natychmiastowej opieki medycznej.

Leczenie wyrostka robaczkowego zależy od jego rozmiaru i objawów. Może obejmować:

1. Leczenie farmakologiczne – leki przeciwbólowe lub przeciwzapalne mogą być stosowane w celu zmniejszenia bólu i zapalenia wyrostka robaczkowego.
  2. Zmiana diety – zmiana diety, taka jak ograniczenie spożycia pokarmów, które mogą podrażniać jelita, może pomóc zmniejszyć objawy wyrostka robaczkowego.
  3. Zabieg chirurgiczny – w niektórych przypadkach wyrostek robaczkowy może być usunięty chirurgicznie. Może to być wykonane za pomocą laparoskopii lub operacji otwartej.
  4. Leczenie zachowawcze