Schorzenia jatrogenne

W okresie ostatnich dziesięciu lat współpracy z Poradnią Studencką zarysowały mi się problemy, wynikające z niezrozumienia pewnych partii Sztuki kochania. Główną tego przyczyną był brak książki na rynku, a co za tym idzie, nieprawidłowe wiadomości o tym, co zawiera, podawane z trzeciej ręki. Problemy te dotyczą nie tylko mojej książki, ale całej współczesnej seksuologii. Sięgając znacznie szerzej, obejmują skutki wszelkich publikacji popularnonaukowych z tego zakresu.
Materiał do przemyśleń zebrałam wśród studentów, zgłaszających się po porady seksuologiczne do Przychodni Studenckiej w Warszawie oraz ze spotkań autorskich z czytelnikami. Liczba tych spotkań niestety stale się zmniejsza, ponieważ w miarę upływu lat jestem coraz bardziej zapracowana, a i zdrowie nie dopisuje.
Częściej korzystam z listów od czytelników — komentarzy do moich wystąpień prasowych. Felietony w prasie stanowią jak gdyby baloniki próbne następnej książki. Listy dają ogromny materiał krytyczny i możliwość oceny stosunku czytelnika do zagadnień, które poruszałam. Z listów, spotkań i rozmów w gabinecie lekarskim nasuwają się wnioski, że pewne problemy omawiane w publikacjach seksuologicznych wywołały zgoła nieoczekiwane i nie przewidziane przez autorów skutki. Sądzę, że warto się nad tym zastanowić, ponieważ często mówi się w medycynie o chorobach jatrogennych.
Choroby jatrogenne są to pozorne dolegliwości, spowodowane nadmierną popularyzacją poradnictwa w określonej dziedzinie medy¬cyny. Na przykład: w poczekalni u lekarza siedzi trzydzieści kobiet. Zaczyna się rozmowa. Jedna pani mówi o tym, gdzie ją boli, co jej puchnie,

Co to są schorzenia jatrogenne?

Schorzenia jatrogenne to choroby lub dolegliwości, które są wywołane przez leczenie medyczne lub interwencję medyczną. Są one szczególnym rodzajem działań niepożądanych, które mogą być spowodowane przez leki, procedury medyczne lub inne formy leczenia. Schorzenia jatrogenne mogą obejmować różnego rodzaju skutki uboczne leków, uszkodzenie tkanek w wyniku zabiegów chirurgicznych lub innych interwencji medycznych, a nawet powikłania związane z pobraniem krwi lub innymi badaniami diagnostycznymi. Ważne jest, aby pacjenci byli świadomi ryzyka związanego z leczeniem medycznym i rozmawiali z lekarzami o możliwych skutkach ubocznych, aby mogli podjąć świadome decyzje dotyczące swojego leczenia.