Infertility Testing

Badania Bezpłodności

Zajęłam się przebadaniem żony, a męża skierowałam na badanie nasienia. I co się okazało? Plemniki były prawie zupełnie zniszczone, zdegenerowane i niedorozwinięte, a było ich tak mało, że aż dziw, skąd się wzięły ciąże. Po konsultacji z lekarzem andrologiem okazało się, że rolnik, stosując w gospodarstwie dużą ilość wszelkiego rodzaju nawozów i środków ochrony roślin, oczywiście nie używając ubrania ochronnego ani maski, doprowadził do takiego wyniszczenia własnych plemników. Poronienia i nienormalne dzieci były skutkiem nieprawidłowego gospodarowania.
Oprócz przepisania kuracji lekarz zalecił mu odsunięcie się od wszelkich chemikaliów przez najbliższe trzy—cztery lata. W ciągu najbliższych czterech lat urodziło się rolnikowi troje zdrowych dzieci, dwóch chłopców i dziewczynka, które rozwijały się najzupełniej prawidłowo. Jest to przykład ewidentnie ukazujący, jak fatalne są skutki nieprawidłowego, pod względem ilości i sposobu, stosowania środków chemicznych w rolnictwie. Biorąc pod uwagę wyżywienie własne, dzieci i ludzi, którzy korzystają z wyprodukowanych w gospodarstwie środków żywności, nie wolno zapominać o tym, aby nie wypasać owiec, krów, kóz, gęsi, kaczek w rowach i na pastwiskach w odległości trzydziestu—pięćdziesięciu metrów od szosy, jak również nie zbierać trawy z tych okolic na paszę dla bydła. Niezachowywa w momencie, gdy przychodzi właściwa pora na wędrówkę, są juz bezradne i nieruchome. W takich przypadkach wynik badania nasienia wykazuje brak ruchliwych plemników i określa się to jako nekrospermię — czyli plemniki martwe.

Jak dowiedzieć się, czy jest się niepłodnym

Wiedza o tym, czy jesteś zagrożona niepłodnością, może być zniechęcającą perspektywą. Jeśli to czytasz, istnieje duża szansa, że zastanawiasz się, czy możesz mieć do czynienia z nieproszonym gościem w swoim domu: partnerem, a może nawet dzieckiem. Na szczęście nie jest to tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele sposobów, aby dowiedzieć się, czy masz problemy z zajściem w ciążę – i to nie tylko dlatego, że wszyscy wiedzą, że stres nie może równać się z naturalną siłą miłości. W rzeczywistości, znając swoje konkretne czynniki ryzyka, możesz podjąć kroki w celu ochrony przed dalszymi problemami na drodze. Poniżej omówimy różne sposoby sprawdzenia, czy jesteś niepłodna lub czy istnieją jakieś ukryte problemy uniemożliwiające poczęcie.

Czy warto to sprawdzić?

Zacznij od zadania sobie jednego ważnego pytania: czy warto to sprawdzić? Niektóre pary bardzo stresują się procesem niepłodności, ponieważ koncentrują się na potencjalnych źródłach problemów. Inne jednak uważają, że cała sprawa jest niezwykle satysfakcjonująca, a nagradzanie ich za cierpliwość nie jest czymś, co ktokolwiek robi na co dzień. Zanim zaczniesz się martwić o swoją płodność, upewnij się, że twoje wysiłki są dla ciebie satysfakcjonujące. Jeśli zdecydujesz, że warto to sprawdzić, będziesz chciał odwiedzić swojego lekarza. Jeśli nie miałeś żadnych znaczących problemów ze swoim zdrowiem, to dobry pomysł, aby uzyskać linię podstawową. Lekarz może zlecić wykonanie badania krwi, w którym sprawdzane są różne markery. Niektóre z tych markerów mogą wzrosnąć, gdy masz problemy z poczęciem, podczas gdy inne mogą pozostać na stałym poziomie. Jest to przydatna informacja, ponieważ pomaga Ci lepiej poznać swoje ryzyko, a nawet może pomóc Twojemu lekarzowi zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy.

Wizyta u lekarza

Jeśli chodzi o radzenie sobie z potencjalnym problemem, zawsze najlepiej jest udać się do miejsca, któremu można zaufać. Jeśli masz obawy dotyczące swojej płodności lub zdrowia swojego partnera, może mieć sens wizyta u lekarza specjalizującego się w dziedzinie zdrowia reprodukcyjnego. Chociaż ważne jest, aby być dokładnym, nie ma nic złego w zwykłym zadaniu pytania: „czy moja płodność wymaga monitorowania?”. Jeśli twój lekarz jest skłonny do dyskusji z tobą, możliwe jest, że twój lekarz nic nie zauważył. Jeśli jednak twój lekarz sugeruje, abyś odwiedził eksperta, najlepiej to zrobić. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, zanim jeszcze dotrzesz do gabinetu lekarskiego. Ponieważ pomocne może być posiadanie badania podstawowego, możesz zapytać swojego lekarza, czy możesz uzyskać badanie krwi wykonane. To samo dotyczy, jeśli doświadczasz problemów. Jeśli czujesz, że coś jest off, to może być warto sprawdzić z lekarzem specjalizującym się w zdrowiu reprodukcyjnym.

Śledzić swoje objawy płodności

Następnie, będziesz chciał zacząć śledzić swoje znaki płodności. Niektóre rzeczy mogą wskazywać, że jesteś niepłodny, nawet jeśli twój partner jest zdrowy. Na przykład, możesz zauważyć zmianę w swoim okresie. Jeśli nie jesteś przyzwyczajona do śledzenia swoich znaków, może być łatwo błędnie założyć, że wszystko jest normalne, gdy nie jest. Jeśli zauważysz coś niezwykłego, upewnij się, że będziesz to śledzić. Istnieje wiele różnych znaków płodności, które można śledzić. Niektórzy ludzie śledzą swój płyn szyjkowy lub swoją podstawową temperaturę ciała. Inni śledzą, jak często są w stanie zajść w ciążę. Kiedy zaczniesz śledzić swoje znaki, spróbuj je zapisać. Pomoże ci to śledzić objawy, których doświadczasz i może sugerować, że musisz dokonać pewnych zmian w swoim stylu życia.

Sprawdzaj objawy

Gdy zaczniesz śledzić swoje znaki i objawy płodności, możesz rozważyć sprawdzenie, czy nie ma żadnych oznak problemu, który może uniemożliwić ci zajście w ciążę. Jest to szczególnie pomocne, jeśli doświadczasz danego objawu przez dłuższy czas. Jeśli zauważysz coś szczególnie niepokojącego, być może warto umówić się na wizytę u lekarza. Istnieje wiele kwestii, które mogą być przyczyną Twoich problemów, a nie zaszkodzi utrzymać linie komunikacyjne otwarte. Pamiętaj, aby zanotować, czego doświadczasz i czy to się w ogóle zmieniło w czasie. Staraj się śledzić objawy, które wydają ci się nietypowe lub które odczuwasz przez dłuższy czas. Jeśli coś zauważysz, pamiętaj, aby wspomnieć o tym swojemu lekarzowi.

Porozmawiaj z partnerem

Jeśli śledzisz swoje znaki płodności, będziesz chciała upewnić się, że rozmawiasz ze swoim partnerem. To może być pomocne, ponieważ czasami objawy, które jeden partner doświadcza mogą być mylone z czymś zupełnie innym. W zależności od tego, jak daleko jesteś w procesie, może się okazać, że pomaga rozmowa z partnerem. Wiele par jest w tym momencie bardzo niespokojnych i pomocne może być uzyskanie pewnej perspektywy od kogoś, kto nie przeżywa tego samego stresu. Pomocne może być również zwykłe zapytanie partnera, co przeżywa. Może to być szczególnie pomocne, jeśli zauważasz u swojego partnera jakieś znaki, ale nie możesz znaleźć wyraźnego źródła.

Spróbuj rozwiązać konflikt

Jeśli zacząłeś śledzić swoje znaki, może warto spróbować rozwiązać wszelkie konflikty, których doświadczasz ze swoim partnerem. Może to być szczególnie pomocne, jeśli doświadczasz problemów z płodnością przez długi okres czasu. Spróbuj rozwiązać wszelkie konflikty, których doświadczasz ze swoim partnerem. Może to pomóc zarówno w rozwiązaniu, jak i zapobieganiu problemom, które mogą pojawić się na horyzoncie. Jeśli masz problemy z płodnością przez dłuższy okres czasu, może warto rozwiązać konflikty z partnerem. Może to pomóc w rozwiązaniu podstawowych problemów i zapobiec dodatkowym problemom w dół drogi.

Zrób podstawowe badanie krwi

Jeśli zaczęłaś już śledzić swoje oznaki i objawy, warto wykonać podstawowe badanie krwi. W zależności od lekarza, może to być wykonane jako rutynowa część wizyty lub jako dodatek. Jeśli śledziłeś swoje objawy, powinieneś upewnić się, że wykonasz podstawowe badanie krwi. W zależności od lekarza, może to być wykonane jako rutynowa część wizyty lub jako dodatek. Ważne jest, aby pamiętać, że podstawowe badanie krwi nie jest ostatecznym sposobem określenia Twojej płodności. Jest to po prostu badanie, które pozwala lepiej poznać swoje ryzyko.

Wnioski

Istnieje wiele powodów, aby martwić się o swoją płodność, ale ważne jest, aby nie wpadać w panikę. Jeśli jesteś ciekawa swojej płodności, możesz wykluczyć wiele kwestii za pomocą prostego badania krwi. Aby wykluczyć potencjalne problemy, musisz zacząć śledzić swoje oznaki i objawy. Na przykład, jeśli zauważysz zmianę w swoim okresie, możesz spróbować naturalnych sposobów na jego regulację. Jeśli zauważysz jakiekolwiek inne znaki, będziesz chciała upewnić się, że zostały one sprawdzone. Zacznij śledzić swoje znaki i objawy już dziś, a będziesz wiedziała na pewno, co cię czeka w przyszłości.