Choroba wieńcowa stabilna

Objawy:

• bóle występują w sposób dość regularny i charakterystyczny
  • charakter bólów wieńcowych w zakresie lokalizacji, częstości występowania i nasilenia jest stosunkowo stały
  • najczęściej takie osoby potrafią przewidzieć, jakie czynności lub jakiego stopnia wysiłek mogą wywołać ból wieńcowy
  • w przypadku wystąpienia dolegliwości zażycie leków lub odpoczynek przerywają te bóle.

Wyjaśnienia

Choroba wieńcowa stabilna (ang. stable angina pectoris) to stan, w którym dochodzi do objawów choroby wieńcowej, takich jak duszność, ból w klatce piersiowej lub dławienie się podczas wysiłku fizycznego lub w stresie emocjonalnym, ale objawy są stałe i przewidywalne. Choroba wieńcowa stabilna jest zwykle spowodowana zwężeniem tętnic wieńcowych, które dostarczają krew do serca. Zwężenie tętnic wieńcowych może prowadzić do niedokrwienia serca i powstania objawów choroby wieńcowej. Choroba wieńcowa stabilna wymaga leczenia, ale nie jest tak poważna jak choroba wieńcowa niestabilna, która może prowadzić do zawału serca.

Choroba wieńcowa stabilna (ang. stable angina pectoris) jest zwykle spowodowana zwężeniem tętnic wieńcowych, które dostarczają krew do serca. Zwężenie tętnic wieńcowych może być spowodowane miażdżycą, która jest chorobą tętnic, w której tętnice ulegają zwężeniu lub zamknięciu z powodu nagromadzenia się cholesterolu, tłuszczu i innych substancji w ścianie tętnicy. Inne czynniki, takie jak cukrzyca, nadciśnienie, palenie tytoniu i nadwaga lub otyłość, mogą zwiększać ryzyko rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej stabilnej.