Przepuklina

Jest to nieprawidłowe przemieszczenie narządów wewnętrznych poza miejsce ich prawidłowego, anatomicznego położenia.
Zazwyczaj określenie przepuklina (hernia) dotyczy uwypuklenia tkanek wewnątrzbrzusznych, chociaż istnieją również znacznie rzadsze przepukliny dotyczące innych narządów – płuc, mózgu, mięśni.

Każda przepuklina składa się z :

• wrót – czyli otworu w ścianie jamy brzusznej przez który przepuklina się wydostaje
  • worka – który jest wypukloną i przemieszczoną tkankową torebką utworzoną przez warstwę wyścielającą od wewnątrz jamę brzuszną
  • zawartość worka – którą stanowią przemieszczone narządy

Przyczyny:

• zmniejszona wytrzymałość i elastyczność tkanek związana głównie z podeszłym wiekiem
  • przebyte operacje, które powodują osłabienie tkanek
  • wady wrodzone w zakresie ściany jamy brzusznej
  • zaparcia
  • otyłość
  • noszenie ciężkich przedmiotów
  • choroby układu oddechowego przebiegajace z kaszlem lub dusznością
  • trudności z oddawaniem moczu
  • ciąża.

Rodzaje:
1. Wrodzone i nabyte – w zależności od tego, jak powstają
2. Zewnętrzne i wewnętrzne:
–  przepuklina zewnętrzna przemieszcza się pod skórę
–  w przepuklinie wewnętrznej przemieszczenie pozostaje wewnątrz ciała
3. Odprowadzalne i nieodprowadzalne:
–  w przepuklinie odprowadzalnej jej zawartość, w pozycji leżącej cofa lub pod wpływem lekkiego ucisku z zewnątrz, cofa się z powrotem do jamy brzusznej

Objawy:

• elastyczne uwypuklenie w miejscu wyjścia przepukliny (wrót), które powiększa się w czasie kaszlu
  • pobolewania w miejscu przepukliny
  • uczucie pociagania w jamie brzusznej
  • czasami występują nudności

Powikłania:
Aby się ustrzec powikłań należy wykonać operację przepukliny w trybie planowym.
W przepuklinie istnieje możliwość uciśnięcia narzadów, które przemieściły się. Najczęściej przemieszczeniu ulega odcinek jelita, którego światlo ulega zaciśnięciu. Naturalny pasaż treści pokarmowej zostaje zatrzymany; stan taki określany jest jako niedrożność przewodu pokarmowego.
Jeśli dodatkowo, w wyniku silnego ucisku, zamknięte zostają naczynia krwionośne dochodzi do niedokrwienia ściany jelita, jej martwicy i przedziurawienia.
Przepuklinę której towarzyszy niedrożność przewodu pokarmowego nazywamy przepukliną uwięźniętą. Jest to stan zagrożenia życia; leczenie operacyjne musi być natychmiastowe.

Przepuklina uwięźnięta:´

• jest twarda, bolesna i nieodprowadzalna
  • zwykle towarzyszy jej stan niedrożności jelit

Zadbaj również o swoje zęby, umów się do kliniki dentystycznej, która specjalizuje się w odbudowie brakującego uzębienia przy pomocy implantów dentystycznych. Zęby są jednym z najważniejszych części ciała. Problemy z zębami mają tendencję do przenoszenia się na inne części ciałą. Zęby mają bezpośredni kontakt z układem krwionośnym oraz nerwowym.