Zabieg chirurgiczny

Pacjenci z cukrzycą mogą wymagać leczenia chirurgicznego, zarówno w trybie nagłym jak i w planowym. U tych chorych częściej, niż u innych, wykonuje się operacje naczyniowe, amputacje a także zabiegi dotyczące przewodu pokarmowego.

Ryzyko w tej grupie chorych związane jest z:

• możliwością wystąpienia zaburzeń metabolicznych dotyczących gospodarki węglowodanowej, wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej
  • częstszym występowaniem infekcji
  • powikłaniami zakrzepowo-zatorowymi
  • możliwością wystąpienia pooperacyjnego zawału serca

Przygotowanie pacjenta do zabiegu jest trudne i wymaga:

• ścisłej współpracy chirurga, anestezjologa, internisty (diabetologa)
  • indywidualnego postępowania z każdym z chorych na cukrzycę, uwzględniającego jej nasilenie, czas trwania, jak i stopień nasilenia powikłań
  • optymalnego wyrównania metabolicznego
  • hemoglobina glikowana (HbA1C) < 6.0%
  • glikemia na czczo < 6.0mmol/l – 110mg/dl, po posiłkach < 10mmol/l – 180 mg/dl
  • uzupełnienie niedoborów krwi, białka, elektrolitów
  • oceny układu krążenia, oddechowego, funkcji nerek, obecności objawów neuropati obwodowej lub autonomicznego układu nerwowego
  • odstawienia biguanidów, a w przypadku średnich i dużych zabiegów chirurgicznych innych leków doustnych
  • podawanie insuliny 4 x dziennie lub częściej

Zabieg operacyjny:

• powinien być wykonany rano, co pozwala na uniknięcie negatywnych skutków oczekiwania na zabieg operacyjny
  • w czasie zabiegu z reguły podaje się dożylny wlew roztworu glukozy, insuliny i potasu

W okresie pooperacyjnym:

• obowiązuje nadal stałe monitorowanie stanu czynnościowego narządów, szczególnie tych w których rozwijają się zmiany cukrzycowe ( siatkówka, nerki, naczynia wieńcowe, układ nerwowy)
  • może wystąpić zmiana zapotrzebowania na insulinę

Operacje nagłe:

• wiążą się ze znacznym ryzykiem wystąpienia powikłań, szczególnie u chorych z upośledzonym wyrównaniem metabolicznym cukrzycy
  • zabiegów nie można wykonywać przy nasilonej ketozie cukrzycowej
  • doraźnie, nawet kilkugodzinne intensywne leczenie znacznie poprawia rokowanie w tych stanach.