Bóle – klatka piersiowa

Jest to każde bolesne lub przykre odczucie pochodzące z narządów klatki piersiowej lub z innych narządów, ale odczuwalne w klatce piersiowej.

Charakter dolegliwości ocenia się na podstawie:

• umiejscowienia – określenia miejsca powstawania bólu oraz jego promieniowania
  • jakości bólu – ostry, tępy, przypominający ucisk ciężaru, miażdżący, skurczowy, przeszywający, gorący, piekący, szarpiący, stały itd.
  • nasilenia – ból nie do zniesienia, silny, stały, liczba epizodów na godzinę, na dzień, na tydzień, okres trwania 1 epizodu
  • chronologicznego opisu bólu – charakterystyka rozwoju i okoliczności występowania bólu od pierwszego epizodu aż do ostatniego
  • czynników wywołujących oraz pory występowania dolegliwości
  • czynników nasilających lub łagodzących ból
  • objawów towarzyszących

Przyczyny:

• bóle pochodzenia sercowego
  • bóle pochodzenia naczyniowego
  • choroby śródpiersia
  • bóle wywodzące się z układu oddechowego
  • bóle wywołane zmianami przełyku
  • bóle wywołane zmianami układu mięśniowo-szkieletowego klatki piersiowej
  • bóle pochodzenia nerwowego
  • bóle klatki piersiowej spowodowane chorobami narządów jamy brzusznej.

Choroby

Oto kilka przykładów chorób płuc:

• Choroba płuc oskrzeli (np. astma, zapalenie oskrzeli) – są to choroby zapalne, w których dochodzi do obrzęku i zwężenia oskrzeli (małych tchawiczek), co utrudnia oddychanie.
  • Choroba płuc płatów (np. rozedma płuc, choroba płuc u dzieci) – są to choroby, w których dochodzi do uszkodzenia płatów płucnych i ich obrzęku, co prowadzi do trudności w oddychaniu.
  • Gruźlica płuc – to choroba zakaźna, która atakuje płuca i prowadzi do powstawania ropnych zmian i guzów.
  • Rak płuc – to rak złośliwy, w którym komórki płuc ulegają nieprawidłowemu podziałowi i namnażaniu. Rak płuc jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na całym świecie.
  • Choroby płuc spowodowane narażeniem na szkodliwe substancje (np. choroba płuc uglić, choroba płuc spowodowana narażeniem na azbest) – są to choroby spowodowane narażeniem na szkodliwe substancje zawarte w powietrzu lub produktach przemysłowych, które prowadzą do uszkodzenia płuc.