Astma oskrzelowa

Astma oskrzelowa:

• Jest przewlekłym procesem zapalnym dróg oddechowych, w którym szczególną rolę odgrywają komórki zapalne (mastocyty, eozynofile i limfocyty T).
  • Choroba charakteryzująca się odwracalnym zwężeniem dróg oddechowych, ich zapaleniem i wzmożoną reaktywnością na różne bodźce.

Objawy:

• dominującym objawem jest duszność o charakterze napadowym, która może pojawić się o każdej porze dnia, najczęściej jednak w nocy i nad ranem,
  • kaszel, zwykle nieproduktywny, suchy. Może być pierwszym objawem choroby, zwłaszcza u dzieci. Napad kaszlu po głębokim wdechu sugeruje nadreaktywność astmatyczną dróg oddechowych
  • uczucie ucisku w klatce piersiowe
  • zadyszka, czasami połączona ze świszczącym oddechem.

Przebieg :

• U osób dorosłych przeważnie przewlekły, zależny od sposobu życia pacjenta (palenie papierosów) i sposobu leczenia
  • U 2/3 dzieci objawy astmy ustępują  po okresie dojrzewania, u 1/6 objawy choroby powracają w wieku dorosłym,  pozostała 1/6  ma natomiast objawy choroby przez całe życie. Wiele obserwacji wskazuje, że wczesne wdrożenie leczenia przeciwzapalnego u dzieci pozytywnie wpływa na wyleczenie choroby

Przyczyny duszności:

• skurcz mięśniówki gładkiej dróg oddechowych
  • obrzęk błony śluzowej
  • wzmożone wytwarzania śluzu
  • nacieczenie komórkowe ( zwłaszcza przez eosinofile i limfocyty T, które uwalniając liczne mediatory zapalne wywołują skurcz oskrzeli i inne skomplikowane skutki zapalenia dróg oddechowych )
  • uszkodzenie i złuszczanie się nabłonka oskrzelowego

Czynniki wyzwalające napad astmy:

• zimne powietrze
  • hiperwentylacja
  • wysiłek
  • śmiech
  • czynniki emocjonalne
  • leki
  • refluks przełykowy

Czynniki zaostrzające przebieg choroby:

• alergeny
  • czynniki uwrażliwiające w środowisku zawodowym
  • zakażenia układu oddechowego
  • u niektórych chorych niesteroidowe leki przeciwzapalne
  • palenie tytoniu
  • zanieczyszczenie powietrza
  • ciężkie alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa
  • infekcyjne zapalenie zatok obocznych nosa.