Stomatologia

Gdy zęba nie da się już uratować – konieczna ekstrakcja

Ekstrakcja zębów jest zabiegiem, który polega na usunięciu jednego lub większej liczby zębów, niezależnie od przyczyny, która powoduje taką konieczność. Zabieg przeprowadzany jest w gabinecie stomatologicznym, przeważnie w znieczuleniu miejscowym. Niestety… jest owiany złą sławą! Czego obawiają się pacjenci? Dlaczego wielokrotnie wzbraniają się przed podjęciem decyzji o usunięciu zęba? Najpowszechniejsze są obawy związane z dolegliwościami bólowymi oraz strach przed tym, że coś pójdzie nie tak i nastąpią powikłania. Uspokajamy – proces ekstrakcji zębów jest przeprowadzany od wielu lat. Ponadto, specjalista proponuje jego wykonanie dopiero w momencie, gdy zęba nie da się już wyleczyć!

Współcześnie stomatolodzy są w stanie wyleczyć większość zębów zniszczonych przez próchnicę czy na skutek urazów mechanicznych. Niemniej nie każdy ząb można uratować.  Sprawdź, w jakich przypadkach ekstrakcja zęba jest koniecznością. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Stoisz przed decyzją usunięcia zęba, jednak coś Cię powstrzymuje? Nie wahaj się! Już teraz skontaktuj się z kliniką stomatologiczną Stankowscy-Białach! Wykwalifikowani specjaliści zadbają o stan Twojego uzębienia, a jeśli będzie to konieczne – przeprowadzą ekstrakcję zęba. Jeśli zależy Ci na usługach, wykonywanych z najwyższą starannością i przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu – poznańska klinika Stankowscy-Białach będzie doskonałym wyborem.

Przeczytaj również: Proteza akrylowa to przeżytek!

Martwy ząb – czy to oznacza ekstrakcję?

Martwy ząb pozbawiony jest żywej miazgi, która zanika z powodu martwicy lub leczenia kanałowego. Martwica może obejmować część lub całą miazgę danego zęba. Leczenie kanałowe ma za zadanie pozbycie się martwej miazgi z komory oraz kanałów zęba wraz z bakteriami. Po opracowaniu ubytków próchnicowych oraz wykonaniu dojścia do wnętrza zęba stomatolog usuwa martwe masy z wnętrza korony, a następnie przechodzi do manipulacji na kanałach korzeniowych.

Ekstrakcja jako ostateczność

Ekstrakcja zęba to zabieg stomatologiczny, którego celem jest bezpowrotne usunięcie jednego albo kilku zębów. Jednakże należy pamiętać, że wykonuje się go przede wszystkim w przypadku, gdy metody leczenia zachowawczego są nieskuteczne. Tylko wtedy, gdy ząb wraz z korzeniem nie nadaje się do leczenia. Ponadto gdy zniszczenie tkanki jest na tyle obszerne, że nie ma szans na wyleczenie czy też odbudowę takiego zęba. Jednakże powodów, przez które ekstrakcja zęba może okazać się konieczna jest kilka[1]:

• Choroba dziąseł – wszelkie choroby tkanek przyzębia mogące spowodować zapalenie kości, powstawanie ropni czy nawet utratę podparcia kostnego zęba także kwalifikują go do usunięcia.
  • Urazy mechaniczne – konieczność ekstrakcji zęba może nastąpić także po urazie mechanicznym. Na przykład w sytuacji, gdy linia złamania zęba przebiega wzdłuż korzeni lub gdy ząb znalazł się w szczelinie złamanej szczęki/żuchwy.
  • Martwica lub zgorzel miazgi zębowej – gdy niemożliwe jest przeprowadzenie prawidłowego leczenia, a obecne już są bakterie, przez które dochodzi do rozpadu tkanek. Nieusunięta zgorzel może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia.
  • Silna infekcja – choć większość infekcji spowodowanych przez próchnicę i bakterie da się wyleczyć, może się zdarzyć, że zapalenie będzie tak silne, że żadne antybiotyki już nie działają.
  • Korekcja wady zgryzu – zdarza się, że przy wadach zgryzu wymagających np. założenia aparatu ortodontycznego konieczne jest usunięcie jednego lub kilku zębów. Ekstrakcji dokonuje się także w przypadku nadliczbowych, dodatkowych czy zatrzymanych (np. zęby mądrości) zębów w jamie ustnej.

EKSTRAKCJA ZĘBA POZNAŃ

[1] Peter Smuliks, Wisdom Tooth Extraction Survivor. Notebook: Notebook for Wisdom Teeth Surgery, Wydaw. Independently Published 2019, s. 27