Bez kategorii

Rola fizjoterapii wśród osób starszych

Starzenie się powoduje, że nasze ciało przechodzi wiele zmian fizycznych. Zmiany te zwykle powodują spadek siły mięśniowej, gęstości kości, koordynacji ciała, a nawet usztywniają stawy, co czasem może prowadzić do upadków i złamań. Dla osób starszych ćwiczenia rozciągające (PNF) mogą być kluczem do przywrócenia i utrzymania sprawności fizycznej wymaganej w codziennym życiu. Programy ćwiczeń ustalone przez fizjoterapeutę mogą pomóc w zmniejszeniu bólu ciała, poprawie ruchomości stawów, ułatwieniu koordynacji i poprawie funkcji oddechowych. Osoby starsze, cierpiące na choroby przewlekłe, mogą również skorzystać z fizjoterapii. Chociaż fizjoterapia Poznań nie może zatrzymać procesu starzenia, może pomóc zmniejszyć jego wpływ na nasz organizm. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się jak bardzo znacząca jest rola fizjoterapii wśród osób starszych.

Przeczytaj również: Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego (TMJ)

Schorzenia występujące wśród osób starszych

Osoby starsze są podatne na różne choroby, zwykle w tym problemy mięśniowo-szkieletowe, neurologiczne i krążeniowo-oddechowe, choroby psychiczne, problemy z równowagą i przewlekły ból. Leczenie fizjoterapeutyczne skutecznie radzi sobie z każdą z tych dolegliwości.

Fizjoterapia może pomóc zmniejszyć dyskomfort spowodowany stanami takimi jak zapalenie stawów lub osteoporoza. Zwykle ból stawów jest spowodowany zapaleniem stawów, urazami, dną moczanową itp. Może ograniczać ruchliwość i prowadzić do osłabienia lub niestabilności wykonywania normalnych czynności, jeśli nie jest leczony przez dłuższy czas. Zadaniem fizjoterapeuty jest przywrócenie funkcji mięśni, kości, stawów, ścięgien i więzadeł. Możesz to uczynić dzięki terapii narzędziowej tkanek miękkich, ale również poprzez różnego rodzaju masaże

Z powodu starzenia się zmniejszona siła i elastyczność jest jednym z najczęstszych problemów, z którymi boryka się prawie każdy. W wyniku zmian zwyrodnieniowych, które pojawiają się na skutek podeszłego wieku, dochodzi do osłabienia napięcia mięśniowego, sztywności stawów itp. Fizjoterapia Poznań pomaga złagodzić ból i ułatwia powrót do sprawności ruchowej. Fizjoterapeuta może pokazać zestaw ćwiczeń do wykonywania w domu przez pacjenta. Leczenie fizjoterapeutyczne obejmuje ćwiczenia równowagi, które pomagają poprawić funkcję mięśni i kości.

Rola fizjoterapii – jakie korzyści przynosi?

Fizjoterapia jest niezbędna do przywrócenia funkcjonalności, zmniejszenia bólu, a tym samym poprawy jakości życia. Regularne ćwiczenia poprawiają równowagę, siłę, koordynację, kontrolę motoryczną, elastyczność, wytrzymałość, a nawet pamięć. Ponadto:

• Pomaga w utrzymaniu funkcji poznawczych.
  • Zmniejsza ryzyko chorób serca.
  • Pomaga w utrzymaniu zdolności do wykonywania czynności życia codziennego.
  • Poprawia nastrój i samoocenę.
  • Zmniejsza ryzyko upadków.
  • Pomaga zmniejszyć wpływ chorób, które częściej dotykają osoby starsze.
  • Leczy i zapobiega problemom ze stawami, zaburzeniom równowagi, ryzyku upadków, spadkowi siły oraz obniża nadciśnienie i otyłość.
  • Udowodniono, że fizjoterapia jest korzystna dla osób starszych cierpiących na schorzenia takie jak sztywne stawy, nieugięte więzadła i ogólna ruchomość ciała. Choroba Parkinsona, zapalenie stawów i problemy neurologiczne.
  • Terapia pomaga zachować mobilność i niezależność.
  • Terapia jest sposobem na osiągnięcie koordynacji w obrębie układów organizmu.
  • Poprawia również funkcje krążeniowo-oddechowe.