Stomatologia

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego (TMJ)

Staw skroniowo-żuchwowy działa jak przesuwny zawias, łącząc kość szczęki z czaszką. Masz po jednym stawie po każdej stronie szczęki. Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego mogą powodować ból stawu szczękowego i mięśni kontrolujących ruch szczęki.

Dokładna przyczyna zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego jest często trudna do ustalenia. Twój ból może być spowodowany kombinacją czynników, takich jak genetyka, zapalenie stawów lub uraz szczęki. Niektóre osoby cierpiące na ból szczęki mają również tendencję do zaciskania lub zgrzytania zębami (bruksizm).

W większości przypadków ból i dyskomfort związany z zaburzeniami stawu skroniowo-żuchwowego są tymczasowe i można je złagodzić dzięki samodzielnej opiece lub leczeniu niechirurgicznemu. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się jakie kroki należy podjąć, aby pozbyć się zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego.

Przeczytaj również: Uporczywa blizna – jak ją leczyć?

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego – objawy

Oznaki i objawy zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego  mogą obejmować:

• Ból lub tkliwość szczęki
  • Ból w jednym lub obu stawach skroniowo-żuchwowych
  • Ból w uchu i wokół niego
  • Trudności w żuciu lub ból podczas żucia
  • Ból twarzy
  • Zablokowanie stawu, utrudniające otwieranie lub zamykanie ust

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego mogą również powodować odgłosy klikania lub zgrzytanie podczas otwierania ust lub żucia. Jednakże najbardziej uporczywym objawem jest ból.

Sposoby leczenia

Zanim zajmiemy się tym, w jaki sposób można leczyć zaburzenia skroniowo-żuchwowe, chcielibyśmy uświadomić Wam, że dźwięki w stawach skroniowo-żuchwowych, którym nie towarzyszy ból są normalne! Występują często i nie wymagają leczenia. Specjaliści zdecydowanie zalecają trzymanie się z dala od terapii, które powodują trwałe zmiany w stawach szczękowych, zębach lub zgryzie; lub które wymagają operacji. Ponieważ wiele problemów ze stawami szczękowymi i mięśniami ma charakter przejściowy i nie pogarsza się, warto na początku zastosować leczenie dentystyczne, fizjoterapeutyczne, lecz nie chirurgiczne.

Kiedy po raz pierwszy poczujesz dyskomfort w stawach lub mięśniach szczęki:

• Jedz miękkie pokarmy.
  • Weź leki dostępne bez recepty, na przykład niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak ibuprofen.
  • Zmniejsz nawyki, takie jak zaciskanie szczęki, żucie gumy lub obgryzanie paznokci.

Jeśli te kroki nie pomogą, może być zalecona jedna lub więcej z poniżej opisanych metod leczenia.

Fizjoterapia Poznań. Celem fizjoterapii jest utrzymanie, poprawa lub przywrócenie ruchu i sprawności fizycznej. Jednym ze skutecznych rodzajów leczenia opisywanych zaburzeń może być terapia manualna, w której fizjoterapeuta za pomocą dłoni rozciąga tkanki miękkie i mięśnie wokół stawu. Wykazano, że terapia manualna pomaga poprawić funkcjonowanie i złagodzić ból. Skuteczny może okazać się również kinesiotaping, czyli oklejanie poszczególnych części ciała specjalistycznymi taśmami.

Kolejnym krokiem, który warto podjąć jest przeprowadzenie zabiegów okluzyjnych. Okluzja odnosi się do tego, jak zęby pasują do siebie. Źle ustawione zęby (wady zgryzu) mogą być przyczyną zaburzeń w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Zabiegi okluzyjne modyfikują zęby i zgryz. Mam na myśli np. stosowanie leczenia ortodontycznego w celu zmiany położenia niektórych lub wszystkich zębów czy odbudowę utraconych zębów